(A vénség dicsérete)
Ahol most lakom,
ott szemem láttára, és munkám réven lett a természetes állapotban levő
vegetációból lakás és használható kert. Az évek során végig kísérhettem,
szemlélhettem, mint lett a csiszolt kőfelület csillogása, megvakult, tompa
fényű, egyenletes cukros felületté, és vált a gyalult fa repedezett, kékesszürkés,
élő burkolattá.
A saját kézzel
felhelyezett tetőcserepek az eltelt harminc év alatt eldeformálódtak, egymáshoz
idomultak, szinte összenőttek a felrakódott porba ágyazódva, az alattuk levő
tetőlécekkel. Ezek azután a szarufáival és az évek során közös terhük alatt,
hoztak létre a hó, a fagy nyomásának, a szél koptatásának engedve egy szerves,
újkorukban nem létezett, összenőtt szervezetet. Amely egy cserép feltolásával
megbomlik és bizony csak hézagosan hajlandó eredeti állapotába visszaállni.
Hallom, hogy a
brit szigeteken a bozótos telekhatárok korát, a határoló sövényben levő
növények egyedszámából állapítják meg. Értők szerint négy fajta növény megléte
kell a százéves határoló kerítés bizonyításához. Milyen szép látni a madarak
által terjesztett borostyán és szederfa lassú megjelenésével az évek múlását,
az élet folyamatosságát megérteni, az élet újraébredését megélni. Azt meg
egyenesen jóleső felfedezni, ahogy a betonjárda résein megtelepszik a fű, vagy
netalántán a vadrózsabokor. Lehet, hogy nem jónak örülök, mert tapasztaltam,
hogy vannak, akik az életnek ezt a szívderítő megjelenését lángszóróval irtják.
Az érettség szép.
A megállapodottságot
értékelem mikor az érett női szépségről, emlékezem meg. Arról a másutt fel nem
fedezhető bölcsességről, ami a valóban érett nők arcvonásaiban tükröződik: a
mindent tudás, de semmit el nem felejtetés állapota.
Érettségnek kell
tekintenünk az évek során szerzett emberi bölcsességet. Azt az életállapotot
mikor az évek teltével a fontos elválik a jelentéktelentől. Csupán csak az idő
múlása következtében, iskolai végzettségtől függetlenül.
Padragon szereztem máig
tartó élményemet, a nyári munkagyakorlatom helyén. A szénbányában, az elvégzett
sichta után a fürdő rituáléjának celebrálása, és az ebéd múltán, a rekkenő
hőségében, a bakonyi dombok kopár legelőin bóklásztam. Talán el is tévedtem,
midőn egy völgy tava mellett, a semmiből birkanyáj, és különös módon csupán egy
szem pásztor bukkant elő. Mindketten megörültünk a találkozásnak. A pásztor, a
mindennapos magány feloldozását, én az eltévedt ember megnyugvását éltem meg.
Amint az elvárható volt a helyzettől, lassan szóba elegyedtünk. A pásztor bátor
tettként értékelte büszke kijelentésemet, hogy szükségemben ittam a tó vizéből.
Majd megmutatta, hogy alig száz méterre tőlünk fekáliával, etetik a halakat.
És amint egy
javakorbeli pásztor és egy egyetemi éveinek közepén levő diáktól elvárható,
elkezdtük megváltani a világot. A magabiztos, magáról sokat gondoló diák
hamarosan rácsodálkozott a pásztorember széleslátásán, tájékozottságán, -
nemcsak a saját világáról, a természetről és állatairól-, hanem a mindenség
teljes spektrumáról.
Azóta csodálkozom és
támad nevethetnékem, ha akadémiai címek hosszú sorát olvasom, hallom, egy - egy
közszereplő megszólalása, megjelenése alkalmával.
Tisztelt Pásztor Bácsi!
(mert szégyenszemre a nevedet nem jegyeztem meg) - most már tegezhetlek-, nem
főznéd-e le ezeket a "professzorokat", ha mesélni kezdenél mindarról
a mit a Te szép, érett, életpályádon elméd feldolgozott.
Bizony Te sokszoros
professzor lehetnél!
Szellemi fejlődésünk
során megtanuljuk elválasztani a lényegest a lényegtelentől és ebben a
folyamatban lassan a történelem folyamatai is kirajzolódnak a fő áramlatok
mentén.
Egy temetőt
vénnek látni gyönyörűség.
Legyen az bárhol a
világban, adott állapotában mesél, a hozzá tartozó település helyzetéről. Nem
kell messzire menni, hogy a prágai zsidótemető varázslatos és sejtelmes
összevisszasága mögött egy különös nehézsorsú bibliai messzeségben gyökeredző
nép tragédiáját átérezzük.
Borszéken zsebkendőnyi
a zsidó temető, de zsigerekig sajgó tragédiákról beszél az a néhány kő. Az
egyik például, arról tudósít, hogy Izidor bátyánk korábban halálozott el, mint
a párja Sára mama. Valamikor a múlt század (a XX-ik) harmincas éveinek elején.
S mint a faluhelyen békeidőben szokás volt a sírkőre a férje adataival együtt,
egy füst alatt akkurátusan felvésette Sára mama a saját nevét is, a születési
dátumával együtt. Kihagyva a később elkövetkező halál évét. A kő az óta is ott
árválkodik a körülöttük békésen legelésző kecskék között, és csak a múlt század
történelmét átélt, azt ismerő látogató döbben meg Sára mama síremlékén, a
halotti időpontjának hiánya miatt. Hová lett Sára mama? Mert az előkészített
sírkő alatt, a férje mellett nincsen!
Mert már hozzátartozó
sem maradt, aki e sírkövön egy dátum felvésésével tudósítaná a mai szemlélődőt
Sára mama sorsáról. Bizony az csak kétféle lehetett. Jobbesetben elmenekült és
talán szeretett szülőföldje emlékein búsulva de esetleg mégis békében hunyhatta
le a szemét idegenben. De szomorú, hogy van valószínűsége annak is, hogy
szülőföldjéről elhurcolva, idegenben porladt el. Még azelőtt, hogy az enyészet
végezhette volna el visszaalakító munkáját egy távoli temetőben.
A vörösvári
zsidótemető valóban vén.
Az első sírkövek
1703-ból valók. Ha mi is követnénk a zsidó temetési előírásokat, miszerint a
temető érinthetetlen, akkor most felkereshetném az 1758-ban elhunyt, ide
elsőként érkezett colonus Ádám ősapám sírját.
Ez adna gyökeret
unokáimnak is!
Gyakran hangoztatott
érv a jelenlegi kegyetlen, ősöket nem tisztelő, temetői törvény védelmében,
hogy nincs annyi hely egy településen, hogy a temető kényelmesen, exhumálás
nélkül a sírok meghagyásával létezzen. Nos, egy balatoni visszaút során merő időtöltésből
fejben kiszámítottam, néhány egyszerűsítő peremfeltétel alkalmazásával, hogy a
településünkön eddig élt népesség kb.
Vörösvár teljes
közigazgatási területe kb.
Muszáj volt az őseinket
kiakolbólítani a sírjaikból?
Ugye hogy nem!
Az akkori kor (XVI-XVII
sz.) tragédiáiról mesélnek a vörösvári zsidótemető bájos kicsiny
gyereksírkövei. Hatalmas volt a csecsemőhalandóság. Erről a vörösvári katolikus
anyakönyv is tanúskodik, és mivel a betegségek nem válogattak vallás és
felekezet szerint. Bizony csak reménykedhetünk, hogy a városi temetőnkből nem
söpri ki a gyerekparcellát a meglehetősen ostoba magyar temetői törvény.
Az érettség
dicsérete az a bátorság, ahogy a Szilvásváradi temető dombját hasznosítják.
A jelen bortermelőinek
fiatalos bátorsága, és merészsége az, amivel a borpincékben a boroshordóikat,
rejtő boltíveiket a temetői sírok alatt húzódó tufa kőzetbe hajtották. Nyilván
megérett és megszelidült a temetőkhöz tapadó babonás
félelem, de valószínűleg a józan tapasztalat is az, hogy ma már nem a hullák
nedve, csepeg, a hordók frissen festett abroncsaira és a dongák párája az
angyalok bora és nem az ősök kigőzölgése.
Én szeretem az
innen-onnan ránkmaradt evőeszközök kopottságát is. Amikor a kés fája már
összenőtt a sok súrolástól, mosogatástól és használattól, és mélyebbre kopott a
mellette levő rézszegecs és acél között. És miután objektív okok (szegénység)
miatt nem maradt ránk családi ezüst étkészlet, a stílusukban széthajazó alpakka
villákkal szeretem szétkeverni a párlás alatt szenvedő paprikás hagymát főzés
közben a rozsdamentes edényben. Mert tudom, hogy azt nem karcolja a
"szegények ezüstje". Eközben bosszankodom, hogy elődeim nem voltak
balkezesek, mert a villa fogai ferdén, a tartó kéz szerint koptak el, csak hogy
az a kéz jobbkezes volt.
Kár, hogy már nem írok
töltőtollal.
A laptop, a PDA
egyszerűsége mindenhol való előkaphatósága (nem kell papír, toll, alátét)
elkényelmesített. Pedig van már egy jó pár, a kezemhez idomult töltőtollam. S
mint tudjuk, feleséget, fogkefét, töltőtollat nem szokás kölcsön-továbbadni,
így fiókomban sokasodnak érett szép töltőtollaim.
A finom ívelésű, a
nádstílusra hajazó gumitartályos és szivattyús bakelit kínai tolltól a későbbi
tintapatronos műanyag dömpingárun át az újra divatba jött dugattyús retro repi
"Watterman"-jáig.
Ők, így a fiókban éretten, kezemhez idomultan tanúskodnak a tintás tollak
iránti vonzalmamról. És hogy a golyóstoll kimaradt az életemből. Ugyanúgy, mint
a kvarcóra. A máig megőrzött, tintával írt egyetemi előadási jegyzeteim biztos
kézről tanúskodó, tintával rajzolt gépelem ábrái, is erről mesélnek.
Tervezőmérnöki
munkám során azután a naplójegyzeteimet vezettem az aktuális töltőtollal, míg
az írásbeli tömegtermelésemet már ceruzás kéziratomból a leíróiroda, vagy a
titkárnő végezte. A töltőtollaim pedig egyre hátrébb szorultak, amint egyre
kevésbe végrehatói, annál inkább vezetői feladatokat kaptam. Minél rangosabbak
lettek a töltőtollak annál kevesebb dolguk volt.
Utolsó "
Watermann"- jaimat már csak aláírásokra használom.
Gondolatmenéseim
rögzítéséhez PDA-t, vagy billentyűzetet használok.
Az érett szép.
Mint ahogy szép megélni
egy Isten segítségével befutott életpályát. Jó látni a gyerekeken a nevelés
eredményét, amely jó is, félrecsúszott is lehet. Többnyire attól függően
mennyire volt az a mi erőlködésünk, kapálódzásunk, és mennyire a Jóistenre való
ráhagyatkozás. Egy dolog biztosan visszaköszön a gyerekek viselkedésében,
életvitelében. A példa, a viselkedésminta, amit tőlünk láttak, tapasztaltak.
Merem állítani erősebb ez a kötelek bármely tudományos nevelési módszernél.
Most értem meg
történelem tanárom, Dodó bácsi mély értelmű példázatát az első világháborúból.
Eszerint különbség volt az olasz tisztek és a magyar vezénylők között. Míg a
magyar főhadnagy a lövészárokból kiugorva legényei előtt rohamozva kiáltotta:
„- Fiaim utánam!”, addig az olasz leutnanto, a
háttérből reszketve üvöltötte: „Avanti briganti!”, (előre gazemberek)
Mi, szüleinkkel nem
törődve kezdő ill. végzős egyetemistaként tőlük távol, talán be sem jelentve
házasodtunk polgári szertartással. Egyházi áldást csak hazatérve, fél évvel
később kértünk frigyünkre, anyám hosszantartó unszolására. Szerencsére így volt
lehetséges, hogy frigyünket és első gyermekünket a legendás Marlok plébános
részesítette áldásával a szentségek által. És ez a kegyelem tette lehetővé
megtérésemet. Első gyermekem miseéretté válása során ezért mondhattam
elsőszülött fiamnak, ahelyett, hogy menj a misére azt, hogy gyere, induljunk a
templomba.
A példamutatás
eredményeként házasodott lányom valahol a Gerecse egyik kis falujában ugyan
előre bejelentve, de a szülők eltanácsolásával. Ő is csak a példánkat követte
lelkifurdalás nélkül, mi viszont megtapasztalhattuk a fájdalmat, amit szüleink
érezhettek a jelenlétük nélkül kötött házasságunk alkalmával. Azonban
gyermekeim gyerekeinek a templomban való megkeresztelése és a templom
látogatása már természetes.
Igen, a példa erős és
generációkon ível át.
Mégis jó
megtapasztalni, hogy a példamutatás által fejlődik, emelkedik a generációk
kultúrája szellemisége is. És ez szép.
Ha beérik
szép.