NÉHÁNY
ŐSZINTE SZÓ
CIGÁNYKÉRDÉSBEN
Kapcsolat a
cigányokkal
Munkánk, az építésztervezés során
sokszor találkoztam cigány családokkal.
Az építésztervezésnek ez az ága kicsit
az ügyvéd munkájával hasonlítható össze, mivel aki a környezetében tervezési
jogosultsággal rendelkezik az a mínőségtől függetlenül, keresetté, válik és
ezzel folyamatos stabil foglalkoztatásra, számíthat.
No nem kell valami őrült nagy üzletre
gondolni, de mondjuk a három gyermek 10 évi otthon nevelésére vállalkozó anyuka
szolid mellékkeresetének biztosítására alkalmas volt.
Az őrült nagy üzlet már csak azért sem
jöhetett létre, mert ez a piac is tartalmazta a maffiás kapcsolatrendszer
rendszerváltoztatás előtti, helyi politika befolyásolta kis befolyásos
tervezőit, és a postmaffiakori korrupciós hivatalnokok által kiajánlott, kedvezményezett
tervezők ismeretségi körét.
Ebbe mi sose akartunk,-tudtunk,
bekerülni.
Így jó pár évtizede a maffia által az
asztalról leejtegetett morzsákból, az általuk el nem vállalt munkákból éldegélünk.
A minőségről szólva, pedig csak annyit, hogy
nem egyszer fordult elő, hogy a valamikor fiatal házaspárnak tervezett házban
felnőtt gyermek ott jól érezvén magát minket keresett meg, most már az ő
családi fészkének megtervezésére.
Azért pedig a Mindenhatónak mondhatunk
hálát, hogy településünk két új templomának megtervezésére, minket találtak
meg, és minden régi templomnál is ott a virtuális tervezői ceruzánk nyoma, akár
sekrestye akár hittanterem megtervezése kapcsán.
Igaz, hogy ezeket a munkákat, nem üzletnek,
hanem szolgálatnak tekintettük ennek megfelelően térítés nélkül, sőt minden
tervezői és művezetői önköltséget magunkra vállalva végeztük el szolgálatunkat.
Kérdezhetne valaki, a címben másról
volt szó, minek ez a sok körítés.
Nos mint említettem, a környezetünkben
a zsíros üzletek a maffiköri terjedelemben maradtak.
Márpedig a cigánycsaládoknak tervezni
nem tartozik a zsíros üzletek közé, legalábbis a maffiakörök értékrendje
szerint.
Látván a hozzánk fordulókat, vállalkozási
kedvünket a "mindent vállalunk" attitűd mellett azért a szociális,
szolidáris felfogás is megőrizte, nem csak a cigánycsaládok körében.
Legyen erre bizonyíték a sok ingyen, vagy
kedvezményezett díjjal elvégzett tervezés, amelyről csak az érintettek és mi
tudunk. És ez maradjon is csak így!
A napokban is ilyen ügyben jártunk egy
cigánycsaládnál.
Mielőtt továbbmennénk hadd, tisztázzam
a megszólítást, nevezetesen a cigánycsalád, cigányember megnevezést.
Tudom, terjed és már-már az illendőségig
jutott a közbeszédben a roma fogalom.
De szerencsére mi nem ilyen kifinomult közönséggel közlekedünk. Ők büszkén
hívják magukat cigánynak. És én is bátran cigányozom vissza őket, mert ha
nincsenek jelen, akkor sem használom sunyi, lenéző viszonylatban a cigány fogalmat.
Eleget halottam politikusokat, akik zárt
körben cigányoznak az után kínosan, ügyelnek arra, hogy nyilvánosan finomkodva
romakent beszéljenek a cigányaikról, akik persze csak a választásokkor
szavazóként kerülnek a látókörükbe.
Nos az én cigányaim akkor is cigányok,
ha el kell ismerni őket, és akkor is, ha dorgálást érdemelnek.
Előítélet nélkül tiszta lelkiismerettel
tudom a cigány szót kiejteni és leírni, mert emberi méltóságuk még gondolataimban
sem sérül.
Vissza tehát a cigánycsaládhoz!
Már sokszor jártunk cigánycsaládoknál,
de ők látszatra nagyobb szegénységben éltek. Azért írom, hogy látszatra volt
nagyobb a szegénység, mert azt hittük a szegénység velejárója az, amit láttunk.
Elvégeztünk mindent, amit a tervezés
indításához kell, majd a hazaúton megbeszéltük a látottakat.
Feleségemmel együtt faluról származunk,
elsőgenerációs értelmiségiek vagyunk.
Szóval a gyerekszobánk huzatos volt, és az
angol WC-t gyerekkorunkban csak a kollégiumban ismertük meg.
A tisztességet szüleinktől és a hittanórán,
az illem rafináltabb szabályait könyvből tanultuk, de azt jól használjuk.
Tehát találkoztunk egyszerű életkörülményekkel,
nem ijedünk meg a budi látványától és a földes padlójú konyhától sem.
És mégis azok a cigányemberek környezete,
ahonnan jöttünk nagyon megviselte a feleségemet.
Valamit éreztünk, amiben különböztek az általunk eddig
megismert cigányemberektől, cigánycsaládoktól.
Az udvaron szanaszét
heverő lim-lom, általános rendetlenség, takarítás hiánya, ami szagokban,
látványban is megnyilvánult. A lakásban is ugyanez a benyomásunk támadt.
Ami ráadásul feltűnő volt, hogy a házaspár mindkét tagjának
egyenként ősi magyar, illetve eredeti sváb neve van.
Ugyanakkor a körülmények teljesen cigány eredetre mutatnak.
Lassan ébredtünk ennek a különös kettősségnek az eredetére. Ha
a név nem cigány de a viselkedés cigány kultúrára utal, akkor az anya -akinek a
neve nem öröklődik- mindkét házasfél esetében cigány volt.
Nagyon szeretném, ha az olvasó jól értené ennek az
értekezésnek a célját.
Nem rasszista kutakodásról, hanem egy jelenségnek, egy
kulturális különbség eredetének felismerésről van szó!
Miért nem tapasztaljuk a mi értékrendünknek megfelelő
kultúra szerinti életmódot, attitűdöt?
Más kultúra adódik
át megszakítás nélkül folyamatosan
Mert
az anya befolyásának folyamatos
érvényesülése miatt, cigány kultúra adódott folyamatosan és töretlenül tovább.
Az anya az, aki cigány lévén, a jelek
szerint folyamatosan, a gyerekek nevelőjeként, a cigány kultúra továbbadójaként
biztosította e kultúra fennmaradását.
A nem cigány apa nem lévén folyamatosan otthon
befolyása elhalványult.
Szerintem fontos megállapítás ez! Ha cigányság és a befogadó környezet az
együttélés érdekében közösen igényel változtatnivalót, akkor ebben a
folyamatban, a felnövekvő nemzedék tanításában van lehetőség a változtatásra.
Nem véletlenül írtam közösen elhatározott
változtatásról az együttélési folyamatban, mert egyedül sem, a befogadó sem
integrálandó csoport önállóan nem fog eredményt elérni, sem békésen, sem
erőszakkal.
Kicsit sántít a példa, de mégis ideidézem.
Albert Schweizernek nem ilyen gondja
volt.
Ő csak egyszerűen segíteni akart az
akkori világ páriáin az orvos nélkül élő dzsungellakókon.
Azonban az eltérő kultúrákkal való
közlekedésre tőle is tanulhatunk.
Albert Schweizer vihetett volna csempés,
nikkelcsillogású kórházat Lamberenebe.
Ő azonban értette, és megértette a
feketéket.
Tudta, hogy a fehérektől nem fogadnak
el étket, ezért a kísérőnek, sőt az apró tűzrakó helynek is helyet kell
biztosítani.
Így lett a csempekórház helyett bádogtetejű
barakk, a tájolással megoldott klímatizálással, ahol komolyabb sikereket ért
el, mint otthon az Elzászi kollegái, a csillogó villogó csodaintézetekben.
Albert Schweizer titka a más kultúra
megismerése, megértése és elfogadása.
Csak két példát, hadd említsek a létező
kulturális különbségek érzékelésére.
Példák
a más kultúra megjelenésére
A családunkban fordult elő, hogy egyik
reggelre, virradóra az őrizetlenül hagyott kismotornak, és túrakerékpárnak
egyszerre kelt lába.
Szemfüles gyermekeinken múlott, hogy
quasi forró nyomon, végül kisebb üldözési jelenet eredményeként a járművek is
meglettek, és tettesek is kiderültek, miközben a járgányok is visszakerültek
jogos tulajdonosaikhoz.
Rám már csak az a feladat várt, hogy a
végül is gyerekszinten lezajlott járműlopás, tanulságait a közelben lakó
szülőkkel, szülői szinten megbeszéljem, szükség szerint, hatósági szintre
emeljem.
Miután a tettesek ismerté váltak, és
azok szülői is ismerősek voltak, felkerestem a kerékpárt és kismotort lopó
kamaszgyerekek szüleit.
Ugyanaz a cselekedet
másképpen értelmezve
Rövid eszmecsere után világossá vált
számomra, hogy a cigányszármazású anya nem ismeri a lopás szót és ennek
megfelelően gyermekeinek sem tudta továbbadni a lopás fogalmat és annak
tilalmát.
Hiába emlegettem neki a tényt, hogy
gyermekei ellopták az én gyermekeim járműveit.
Szemmel láthatóan nem értette a
problémámat, mert hiszen a gyerekei a járműveket "megszerezték".
Talán meg büszke is volt csemetéi
teljesítményére.
Hamarosan rá kellett jönnöm, hogy
felesleges erőlködnöm, generációkkal el vagyok késve!
Ennek az anyának sem a szülei, sem, a
tanítója sem a hitoktatója nem jutott abba a helyzetbe, hogy elmondja az
együttélés tíz parancsolatát, ill. az ebből származó tiltásokat ill. tabukat.
Tehát ő sem adta tovább fiainak ezt a
tudást, nem beszélve, a félbeszakított általános iskolák miatti tanítói hiányt,
hitoktatóval való találkozás, pedig eleve reménytelen.
Hamarosan felmerült bennem mit keresek
én itt? Ezt a javakorabeli asszonyt mar nem tudom megváltoztatni, nem értjük
egymást, a büntetőjogi procedúra csak rontana a helyzeten.
Néhány felszínes közhely igénybevételével
menekültem el a helyszínről.
A tanulság megmaradt; ha időben
megtanulta volna, akár az anyuka, akár a gyerekei a befogadókkal való,
együttélésnek a normáit, mindkettőnknek megspórolhattunk volna egy-két nap
felesleges izgalmait.
Valakik, valamit elmulasztottak, mert
valami hamis, az együttélésnek nem használó értékrend adódott tovább!
Van másik példám is!
Polgármesterként éltem meg az alábbi
történetet:
Cigányok
szegregációja egymás között
A szociális bizottság szinte már egy éve kínlódott egy
fiatal házaspárral és öt gyermekével és a télvíz idején rájuk szakadni készülő
sufnitetővel.
Rendszeresen került
elém a probléma, mint pénzigény a sufni renoválására.
Végül a huza-vona lezárásaként kíváncsi lettem már a
családra és megkértem a fiatal családfőt, keresne már fel a problémájával.
Érdekes kép körvonalazódott az elbeszélése nyomán.
A fiatalember régi Vörösvári cigánycsalád gyermeke, apja
amint az akkoriban szokás volt, a "CS" lakás akcióban kapott lakást a
"60-as években, amiket, a cigánytelepet felszámolandó építettek az akkor
parcellázott lakóövezetben, azzal a céllal, hogy integrálódjanak a nem cigány
lakók közé. Az eredmény egy újabb cigánytelep lett, csak most nem a faluszélen,
hanem azon belül, a problémákat a faluszélről annak belsejébe helyezve. Ezeknek
a cigánycsaládoknak a sorsa sokban közös, hasonlít egymáshoz, közös sorsukkal
egyezik.
A legtöbbje későbbi anyagi gondjain enyhítendő az egyébként
túlméretezett házat eladta, hogy azután egy olcsó szobakonyhás parasztházat
vegyenek a falu másik részen.
Az eladási és vételi
ár közötti különbség segített - időlegesen- anyagi gondjakon.
Ennek a cigányembernek az apja meg egy külön érvvel toldotta
meg az eladás szükségességét, miszerint:
-nem kíván ezek
között a cigányok között élni.
A kultúráknak ez a különbsége, mármint, hogy ezek szerint
általuk számontartottan léteznek különböző cigányok, akik nem szívesen közösködnek?
De van más is!
A fiatalemberrel való beszélgetés során hamarosan a
következő kép alakult ki.
A fiatalember apja által csereként vásárolt szoba-konyhás
házban az apa a feleség, a lányuk és beszélgetőpartnerem, a fiúk lakott.
Más „tözsbeli”
feleség nem kívánatos
Mindez addig tartott, míg a fiatalember
meg nem nősült, és mint később kiderült, más "törzs"-beli arát hozott
a házhoz, akit az apa nem engedett be a lakásba.
Így az ifjú pár Budapesten kezdte
gyermekáldásban gazdag, életét, és a fiatalember elmondása szerint az ötödik
gyermek megszületése után lehetetlenültek el egzisztenciálisan úgy a
nagyvárosban, hogy a nagyapa szoba-konyhájába kényszerültek vissza.
Azaz a szoba-konyháról szó sem lehetet,
mivel a nagyapa öt unokája ide, saját fia oda, a más "törzsből" való
meny miatt kívűlrekedtek a szobakonyhán.
Így adódott, hogy míg a szoba konyhában a
nagymama nagypapa és lányuk éldegéltek, addig a romos fáskamrába öt unoka és az
ifjú házaspár kényszerlakott.
Nos ez a fáskamrai lét, vert komoly
megoldhatósági probléma hullámokat a szociális bizottságban.
Járt már a helyszínen a bizottság,
többször a bizottságvezető, kértek a testülettől félmilliót, majd egymilliót a
fáskamra szanálására, de az úgy sehogyse akart megoldódni.
A pénz persze kézen közön mindig elfogyott,
bár a megszavazott összeg sose érte el a százezret.
Arra senki se gondolt, hogy az egy
családon belüli népsűrűségi arányt kellene kiegyenlíteni, mert miközben a
fáskamrában másfél négyzetméter jutott egy emberre, addig a szoba-konyhában
huszonhét négyzetméter, azaz tizennyolcszor több.
Tehát ugyanannak a családnak hét tagja
tizennyolcszor szorosabban zsúfolódik, mint a másik három családtag.
Mikor a helyzet megismerése után, a
népsűrűség kiegyenlítésre megtettem az ifjú renegátnak ezirányú javaslatomat, a
rövid úton lekerült a napirendről, mondván a nagyapa az idegen törzsbe oltott népes
családot úgysem engedi be a "nagyházba".
És ismét kaptam az anyagvásárlást
fedező többszázezres szociális támogatási igénybejelentést.
Arra gondoltam, a nagypapa például mennyiért
fogadna be vadidegeneket a szobába, miközben ő a mamával és a lánnyal a
konyhában húzna meg magát.
Még mindig viszonylag normális
viszonyok között élnének, a cigánycsaládoknál egyáltalán nem ritka
népsűrűségben (egy konyhában csupán három személy).
Megkértem fáradna be, hozzám a szigorú,
háztulajdonos nagyapa forradalminak számító ötletem előtárása érdekében.
Valóban a nagyapa néhány nap múlva meg
is jelent nálam a fia kíséretében.
A biztonság kedvéért tőle is meghallgattam
a helyzetismertetést, ami a lényeget tekintve nem tért el a fia által
előadottaktól.
Ő is megkísérelt pénzt kiénekelni a
fáskamra komfortjának emelése céljából.
Előadta, hogy a kereskedőnél már ki is
néztek a bejárati ajtót és a cserepeket.
Szegény félvér unokákat ezek szerint
igen mostoha körülmények, közé kényszeríttette a nagyapa.
A befogadás természetesen áthághatatlan
tabukent tornyosult alkudozassunk egyre borúsabb égboltján. Ekkor kérdeztem meg
havi mennyi pénzért, fogadna be unokáit, mint vadidegen bérlőket.
A kérdésen meghökkent az öreg, de üzleti
érzéke felülemelkedett a már úgy is homályba vesző törzsi tabuk árnyékán,
-azokat könnyedén átlépve- egy olyan összeget nevezett, meg amely akkoriban az
átlagkereset kétszeresét tette ki.
Rezzenéstelen arccal ajánlottam az
összeg negyedét, rövid fejszámolásban összegezve az eddigi havi városi
kiadásainkat a fáskamra lakályossá tétele céljából.
Még így is a város járt jobban!
A nagypapa hezitálását, és esküdözését a
család azonnali anyagi tönkremenetelében szerzett érdemeimről, azzal szereltem
le, hogy erélyes hanghordozással adtam tudatara, hogy a helyzet részletes megismerése
eredményeként, a városnak az is lehet az álláspontja, hogy ha az öreg a más
törzsbeli szaporulatot nem fogadja be, akkor mi viszont azt gondoljuk, hogy az
unokák szociális támogatásáról az a fővárosi kerület gondoskodjon, ahova a
személyi igazolványuk szerint be vannak jelentve. De akkor a szoba-konyhában
unokák sem maradnak, de a kilátásba helyezett, biztos havi bevetél is, elszáll.
Pénz ellenében
befogadja a más „törzsből” származó menyét és unokáit
Az öreg felismerve, hogy a megcsillantott
havi biztos jövedelem a bizonytalanság távoli ködébe úszik át, azonnal
elfogadta a havi bérleti díj redukált összegét.
Azonban önmagát meg nem tagadva,
azonnal félévi lakbér kifizetését kérte tőlem, polgármestertől.
Ismét a határozottabb hangvétellel
kellett tudomására hoznom, hogy rendben megkötöttük az üzletet, megkapja az ő
általa kért összeg negyedét minden hónapban utólag, miután a fia írásban
igazolja, hogy valóban azt a hónapot a nagypapa szobájában töltötték.
Az üzletet -mármint az apa fiának bérbe
adott szobájáról szóló szerződést- nem annak későbbi aláírása, hanem ott a
helyszínen nagy gesztusokkal megtörtént parolázás pecsételte meg.
A szociális bizottságnak az óta sem
kellett a fáskamrában lakó ötgyerekes cigánycsaláddal foglalkozni és a város is
olcsóbban járt az erre a célra kifizetett lakbértámogatással.
Mi volt ebben a történetben a lényeg?
Elfogadni, megérteni a más kultúrával
élő, más értékrendű, időnként infantilitás jegyeit mutató, a körülményekhez
képest jó szándékkal érvényesülni akaró cigányembereket, és ugyan fáradságos
témabonyolítás után velük együtt megoldást találni.
Másképp élnek,
másképpen gondolkodnak!
Miért? Mert adott
pillanatban-gyerekkorukban nem mondta el senki, nem mutatta meg senki, hogy a
többségben körülöttük élőknek mi az értékrendje, milyen szokásokat, közösségi
normát tartanak be mi szerint élnek. Milyen szolidaritási szokások vannak nálunk
többségieknél.
Ez szerintem a cigánykérdés kulcsa, és
véleményem szerint mindenki hamis úton jár, aki felnőtt cigányember
viselkedéséből deviáns magatartását annak az embernek a bűnének tartja.
Pedig mi többségiek társtettesek vagyunk miden
általunk annak tartott bűnben, ami nem felel meg a normáinknak, mert a
cigányembernek időben, gyerekkorában, amikor fogékony és alakítható, nem
mondtuk meg mit várunk tőle.
Meg sem kíséreltük felcsillantani azt,
amit felnőtt korában elvárunk tőle, és amiért majd ily’ későn akarjuk
felelősségre vonni.
És bár az egymás iránti odafigyelés,
segítségnyújtás hiánya nem bűn, de nagyon tudunk csodálkozni mikor a gazdag
cigány, nem segít szegény társán, pedig uram bocsá’ gyakran mi sem tudjuk
milyen szolidaritási formák, lehetnek segítségünkre cigányok között
segítségnyújtás megismertetésére. Azt várjuk, hogy a belső szolidaritási
folyamat sikertelensége esetén illene a cigányoknak csak külső segítséghez
folyamodni.
Minden jel arra mutat, hogy magukra hagytuk a
cigányembereket még gyerekkorukban, és hagyjuk most is egyedül őket.
Aki nem hisz nekem, menjen el egy
cigánytelepre, nézzen be egy putriba.
WC, de még budi sincs, de van főhelyen
drága szinestévé.
Ott a család minden tagjának a
szabadideje, de nincs aki, megtanítsa őket, hogyan lehetne a mi fogalmaink
szerint rendet, tisztaságot teremteni a környezetünkben.
Helyette Rambó plakát a falon, az
erőszakfilmek cselekvésmintáinak a szófordulatai köszönnek vissza a gyerekek
játékaiból.
A szappanoperák "hőseiről"
elnevezett purdék a sok Evelin, Ricsi csak enyhe megmosolyogtató megjelenési
formái a nem kívánt értékrendnek.
De megint itt a kiáltó kérdés, ki megy
oda, mondja meg a helyeset nekik?
Egyáltalán mi a helyes?
Az összes cigánytelep a települések szélen
van, -nem beszélve most a franzstadt és nyocker slömjeiről - Meddig tartana kis
mezőgazdasági területet hozzáhasítani ahol, -persze sok tanulás és megélt
sikerélmény megtapasztalásával- akár a télire való krumplit, vagy más zöldséget
lehetne megtermelni, a lelket romboló lézengés, bolond gondolatokat szülő kényszersemmittevés
helyett.
Aratni csak ott lehet, ahol vetettek, nem csak
röghözkötött értelemben.
Felnőtt cigányemberrel találkozva csak
elvárásunk van vele szemben!
Mikor vetettük el a mi kultúránk
magvait, mikor oltottuk beléjük a mi kultúránk jónak tartott oltvány ágacskáit?
Nekünk kell kezdeni
a kisebbségünk ifjúságát nevelni, a nevelőit, -lehetőleg öveik közül valókat-
támogatni, szaporítani.
Vastag öreg ágat már nehéz eredményesen
beoltani. Tehát nekünk kell kezdeni a kisebbségünk ifjúságát nevelni, a
nevelőit, -lehetőleg öveik közül valókat- támogatni, szaporítani.
Van már négy parlamenti ciklusra való
felelősségünk és példánk a szabad körülmények között történő változtatási
kísérletek értékelésére.
Egyet biztosan állíthatunk, hogy a többségi
környezetből, érkező politikusokból álló parlament, mind a négy négyéves
ciklus, minden egyes évében megkísérelte a kisebbségek, -köztük a cigányemberek
- támogatását.
A szavak, programok, szépen szóló
üzenetek végül a költségvetés néhány sorává silányodtak el.
Azok tartalma, a szép szavak értelme,
így elveszik.
Tehát a cigányemberek támogatása a
költségvetés ablakába kihelyezett, az éves költségvetések töredék ezreléket
jelentő lelkiismeret megnyugtatás.
Természetesen a parlament sokkal többet nem is
tehet.
Azt viszont teheti, hogy ezeket az összegeket,
amelyek alulról, nem az ország összköltségvetésének viszonyítási nézőpontjából
nézve, jelentős összegek lehetnek a cigányoknak megfelelő célra juttatva.
Sokan is jelentkeznek az ablakba
kihelyezett pénzért!
Talán meg emlékszünk, hány cigánypárt,
hány cigányegyesülés, vagy érdekvédelmi szerv alakult hirtelenjében és jutott
nemegyszer jelentős összegekhez.
Mint fentebb említettem, mi a többség
elfeledkeztünk figyelmeztetni cigánytestvéreinket a saját fajtája iránti
szolidaritásról is, tehát az egyes pártocskákat alkotó cigányembereknek kisebb
gondjuk is nagyobb volt annál, hogy a megszerzett állami pénzeget a putrik
szintjére közvetítsék.
Egyet bizton állíthatunk, hogy a
politikának, csak két dolgot nem sikerült megoldani: a kisebbségek parlamenti
képviseletet, és a cigányság felemelését.
Remélem a felemelés fogalom nem túl
általános egy kisebbségi népcsoport problémainak megoldására, de talán a
részletesen vázolt problémakör sejteti mit értek a felemelés fogalomkörén.
Egyébkent a fennálló feladatokat nem is
a parlamentnek, hanem értő szakembereknek kell megoldani.
Az biztos, hogy nyakkendős, pártelnök
cigányembernek egy fillért sem adnék.
Viszont számolatlanul dönteném a tenni
akaró cigányszármazású gimnáziumi, általános iskolai tanárnak, a
cigánypasztorizációval foglalkozó, Hodászi, vagy az Alsószentmártoni
plébánosnak kosarába a támogatásokat.
És akkor még csak pénzt adtunk!
Az Albert
Schweizer-i lelkületű tanítóknak, plébánosoknak még meg kell születniük.
Kicsit a mi felelősségünk is, az általam
helytelennek tartott jelenség, amit a péntek délelőtti cigány rádióműsorban
hallok, hogy a cigányszármazású leendő diplomások majd’ mind médiaszakosak,
kommunikáció, szociológus hallgatok.
Nincs cigányönkormányzat, vagy
ösztöndíjkiíró a többségi politikai akarat, amelyik a most aktuális szakemberigény
képzése felé noszogatja a delikvenseket?
Pedagógus segíthetne az első generációs
problémák megoldásában. Öröm volt hallgatni ugyanabban a rádióműsorban, azt a
cigányszármazású tanítót, akinek nem derogált tanítónak tanulni és visszamenni
a putrik népéhez, vérei gyerekeihez.
Ő mesélte, hogy nem kíván beszállni abba
presztízsversenybe, miszerint egy elsős gyereknek karácsonyra írni, olvasni,
számolni illik tudni.
Elmondta, hogy ő a purdékkal az
általános iskola első három hónapját kirándulásokkal, játékokkal tölti.
Így szoktatja lassan a gyerekeit az iskolához,
a közösséghez, az órai fegyelemhez, a figyeléshez.
Mindahhoz, amit a többségből érkezett gyerekek
"von Haus aus" már birtokolnak, és ha cigánygyerekekkel zárnám őket
össze csak gúny közröhely tárgya, lenne a szegény purdék számára mindazt,
amivel le vannak maradva. Drasztikus gyorsasággal, durva kényszerrel kellene
mindent a nem cigányoktól megtanulni.
Ez a pedagógus saját véreit tantija,
figyelembe véve azok kulturális sajátosságát, és kíméletesen vezeti őket szépen
kézen fogva a generációs lemaradástól elvezető emelkedő útján.
Szerintem az ő fejében az integrált
oktatás fel sem merül mindaddig, míg a jól ismert lemaradást be nem pótolta.
Az integrált oktatás azután következhet, ha a
cigánygyerekek mindent pótoltak egy ilyen saját fajtájuk belli megértő és értő
pedagógussal, saját véreiből álló közösséggel, ahol nem kell szégyenkeznie
lemaradását a másik előtt, mert mindannyian egyívásúak.
Aki az integrált oktatást differenciátlanul
egy budapesti minisztériumi íróasztal mellől erőlteti, csak a liberális
pártelveinek az érvényesüléséért, a veszélyes útra téved, mert a valódi
segítség helyett, csak látszat, -bár tetszetős látszat- intézkedést imitál.
Veszélyes ez az út azért is, mert
mélyíti a kulturális lemaradást, bár a demagógiával maga mellé állított
szimpatizáns kisebbséget csak takaróként, kisebbségi sorstársként használja
fel, amit csak addig tehet, míg ezek a kulturális különbségek fennállnak.
Ebből az következik, hogy nem is akar
felemelkedést számukra, mert a felvilágosult, kulturált cigány nem heccelhető,
nem mozgósítható birkanyájként.
Ugye még mindig az integrált, vagy nem
integrált oktatási módszer kérdéséről beszélünk.
Abszolút laikusként, hadd törjek
lándzsát a cigánytanító, a Hodászi és Alsószentmártoni plébános mellett. Akik
együtt élnek a magukra maradt cigányfalvakban testvéreikkel. Akik elsősorban
életükkel, szolgálatukkal mutatnak példát a cigányembereknek.
Meghagyva számukra a választási
lehetőséget is, mennyit vesznek át a mi fogyasztói, rohanós világunkból.
A jelek szerint a cigányemberek fogékonyak, a
jóra hisznek a szépségben. Gyermeki lelkülettel fogadják az evangélium hívó
szavát és hajlanak az együttélés törvényeinek a betartására.
Csak mondjuk el nekik!
És hiteles emberek közvetítsenek.
Mert ezt a népet nem kell szeretni!
De tisztelni érdemes őket.
Nem csak felebarátként Istenképűségük
kötelező okán.
Megértve őket, csodálkozva ismerhetjük
fel, hogy a saját kultúrájuk legfontosabb jellemzője a szabadságszeretet, és a
gyermeki bizakodás. Nem mindenki bizakodik közülük Istenben, mert még nem
ismeri.
De ősi emlékként mindkét tulajdonság
bennük él.
Hogy mi is az a szabadság és a
bizakodás azt egy-két generáció óta felejtették csak el.
Aki meg akarja ismerni ennek a
szabadságvágynak a ma is élő formáját, utazzon csak néhány alkalommal Erdély
nem túl forgalmas mellékútjain.
Találkozni fog valóban „boldog cigányokkal”.
Márpedig a mi kényelmes, komfortos,
civilizáltnak mondott szemléletünknek torokszorító, körülmények között, a
vándorcigányokkal.
Saját otthonból érkezve, biztos cél, barátok
közé igyekezve, az autóból kinézve, a vonuló, vagy akár táborozó cigányokat
látva, elsőként a hontalanság nyugtalanító bizonytalansága ragad meg majd a
felismerés: Uram Isten! Ezeknek az embereknek, családoknak ez a szekér a néhány
ló és ami rajtuk van ez a mindene.
Számunkra felfoghatatlan, elképzelhetetlen
körülmények.
Elképzelhetetlen nincstelenség,
bizonytalanság számunkra!
És ezek az emberek szemmel láthatóan
boldogok.
Mert szabadok, és csak az a bizalom
élteti őket mint az ég madarait, -a tudat, - van, Aki gondoskodik róluk is.
Ha ma a városok elnyomorodott viszonyai
között találkozunk, már nem boldog cigányokkal, talán éppen kriminális
viszonyok között, gondoljunk az ő sajátos kultúrájukra éppen elfeledett
hagyományaikra és ösztönös vágyakozásukra a szabadság és gondoskodás után.
Én így fogadom, el és tisztelem Őket.
Botzheim István