Akarunk-e olyan világban élni…
…ahol
nincs ereje, nincs értéke a szónak, nincs támaszul szolgáló norma, és nincs
erkölcs, nincs emberi tekintély és becsület többé, nincs értékrend?
Ahol egy nemzet és haza fogalmát,
ország nevét, mártírhalált halt költőjének versét kalmárok marketing trükkjévé
lehet silányítani.
Én nem kívánok így élni!
A mai világ rendszerint kissé zavarba jön, amikor az
erkölcsi felfogás kérdéseivel kell szembesülnie. A globális világ fogyasztói
társadalom-eszményében a „hass. Alkoss, gyarapíts!” Értékteremtő hármas
jelszavát a „szerezd meg, fogyaszd el, élvezd!” Tanítása váltotta fel. Azok az
értékek pedig, mint hogy „adjál, segítsél, légy könyörületes, hagyjad a másikat
is boldogulni, alkalmazkodjál, vonulj néha háttérbe, szeress önzetlenül!” stb., alig-alig nyernek megerősítést a közvéleményt alakító
globális médiában.
Ennek több lehetséges oka (pl. világnézeti
óvatosság, értékelméleti bizonytalanság, az értékek relativizálódása, vagy
képzettség hiánya, stb.) mellett különösen szembeötlik egy az ti., hogy a világlátásunk különböző aspektusai közül éppen az
erkölcsi nevelés az, amelynek eredményességét – a legnagyobb befektetett
energiák mellett is – a legkevésbé vagyunk képesek megbecsülni.
Az írástudók problémája, hogy
tanítványaik fizikai, mentális és erkölcsi jellemzői ma lényegesen rosszabbak,
mint korábban. A legtöbben az érzelmi és az erkölcsi terület hanyatlását
érzékelik. Lényegében ezt a tapasztalást támasztják alá a bűnözési
statisztikák, és ugyanerre a következtetésre juthatunk a mindennapi élményeink
során. Vagyis minden jel arra utal, hogy a nevelés erői ma rosszul működnek a
társadalomban. Ha nem akarunk ebbe a helyzetbe tétlen szemlélőként beletörődni,
mind nagyobb szellemi és anyagi erőket kell mozgósítanunk az erkölcsi nevelés
fejlesztése érdekében.
Ezt a szükségszerűséget támasztja
alá az általános közérzetünk nem kielégítő volta is, amelyről szociológusok,
pszichológusok és más írástudók rendre beszámolnak. Az okok gyökerei a legtöbb
e témában megszólaló szerint vélhetőleg inkább erkölcsi, mintsem anyagi
természetűek. Az erkölcsnélküliség miatti rossz közérzet megint csak az
erkölcsi értékrend és az erkölcsi nevelés erősítéséért kiált.
Végül különleges aktualitást
kölcsönöznek témánknak a világpolitika bennünket is közvetlenül érintő tragikus
eseményei. A globalizálódó világ nemcsak fejlődést, áldást hozott az emberiség
szerencsésebb felének, hanem megoldatlanul hagyott, mi több, felerősített sok
súlyos problémát:
- a gazdasági fejlődés eredményeként
nem csökkentek, hanem nőttek a világ gazdagabb és szegényebb fele közötti
különbségek, az egyenlőtlenségek és a társadalmi igazságtalanságok. míg az
emberiség egyik (kisebbik) része dúskál az anyagi javakban, a másik rész sorait
az éhhalál tizedeli.
- a
természetnek és az emberiségnek harmonikus összhangja helyett a természet
leigázásának és kizsákmányolásának, a környezet szennyezésének és felelőtlen
pusztításának vagyunk a tanúi.
- a
multinacionális érdekek nemegyszer háttérbe szorítják a nemzeti
identitástudatot, és nem segítik a nemzeti önbecsülés erősödését.
- a
materiális értékek kizárólagossága és az ezek megszerzéséért folytatott
tülekedés felerősítette az emberiség gyógyíthatatlan betegségét, az agressziót.
S ez mind fizikai, mind szellemi értelemben napi táplálékot kap a szintén
globalizálódó vizuális kultúrából, sajtóból, és uralkodó módszerévé válik
bizonyos társadalmi csoportosulásoknak. Vagy egyes embereknek érdekérvényesítő
cselekvéseikben.
Témánk különleges aktualitását abban
látjuk tehát, hogy a felsorolt jelenségeknek közös a gyökerük: valamennyi
probléma erkölcsi kérdésekben koncentrálódik. Úgy tűnik föl, le kell végre
számolnunk azzal a pozitivista illúzióval, amely szerint az emberiség
sorskérdései a tudás, a tudomány segítségével lesznek megválaszolhatóak. Be
kell látnunk, hogy a ráció, az intellektus önmagában nem hozott, és a jövőben
sem hoz jó megoldásokat. A politikusok által előszeretettel hirdetett
tudásalapú társadalom nem fog jobb életminőséget teremteni. Csak az
erkölcsalapú társadalmak megteremtésébe vethetjük a reményünket.
Az ilyen társadalom építését viszont
nem lehet erkölcsileg képzetlen fiatalokkal végezni. A társadalom (és az
emberiség) problémáit nem lehet erkölcsi analfabétákkal megoldani. Az
erkölcs analfabetizmus felszámolását viszont minél előbb kell megkezdeni.
Mindebből az következik, hogy az
erkölcsi nevelés erősítése és tényleges előtérbe helyezése nélkül kevés
esélyünk nyílik arra, hogy az önpusztítás zuhanórepüléséből valahogyan
kikeveredjünk.®
Gondolom elég érvet soroltam fel
ahhoz, hogy elhiggyük óvni, félteni kell értékeinket, ünnepeinket, kulturális
örökségünket, azért, hogy ne süllyedjünk el a szürke értéktelen ünnep, öröm
nélküli mocsárban. Szerintem, aki maradandó értékek mentén, az örök boldogságra
érdemes módon képzeli el földi életet, az bizton számíthat kiegyensúlyozott,
derűs hétköznapokra.
Annál is inkább háborított fel a
Soproni sör reklám - Magyarország, én így szeretlek sorozatából a legújabb
termék: Radnóti Miklós: Nem tudhatom c. verse, mint kalmárok legújabb marketing
trükkje. http://meter88.wordpress.com/2010/02/05/a-soproni-sor-uj-reklamszpotja/
Miközben hírtelen felháborodásban
erről írtam blogomat, tájékozódtam a neten. Kíváncsi voltam vajon mennyire
értenek velem egyet.
Nos, nem sokat találtam.
Ezek szerint már ilyen alacsony az
ingerküszöbünk az erkölcstelen hirdetésekről.
Emlékszünk, még a palackozott
ivóvízről szóló hirdetésre ahol azzal csábítanak fogyasztásra, hogy minden
palack árából bizonyos részű adott fillérek az afrikai szomjazókhoz kerül.
Felületes szemlélődő benyalja a
hirdetés dupla fenekű üzenetét: Afrikában vízhiány van, tehát erre hivatkozva
könnyű becsapni a fogyasztót, rábírni a vásárlásra.
Hol van itt a reklámetika és a
Reklámszövetség, a csinnadrattás fellengzős céljaival és a fizetett
alkalmazottaival:„A Magyar
Reklámetikai Kódex azzal a céllal készült, hogy a Magyarországon
reklámtevékenységet folytatók szakmai-etikai normagyűjteményeként szolgáljon,
és alkalmazásával megvalósuljon az Országgyűlés által a gazdasági
reklámtevékenységről szóló törvény bevezető részében is elismert szakmai
önszabályozás.”
Miután ezt az írásomat egyúttal
bejelentésnek szánom a Reklámszövetség felé, már csak erkölcsi tartást mérő
próbának tartogatva, egyúttal felsorolom a fennhéjázó „MAGYAR REKLÁMETIKAI
KÓDEX” melyik pontjait sérti penetránsan a kifogásolt reklám.
-„A reklámozásban figyelembe kell venni a társadalom általánosan elfogadott
erkölcsi-etikai normáit, valamint a közízlést.”
Sértve érzem magam, ha hazámat,
megbecsült költőm örökbecsű sorait egy hitvány sör reklámozására silányítják.
-„Természeti,
történelmi, tudományos, kulturális értékek, emlékek reklámban való alkalmazása
nem sértheti azok megbecsülését.
A reklám nem
használhatja fel jogosulatlanul valamely személy nevét, képmását,
hangfelvételét, nyilatkozatát.
A reklám nem járhat más természetes vagy jogi személy ,
illetve jogi személyiség nélküli szervezet jó hírnevének sérelmével. A reklám
nem sértheti az emberi méltóságot, valamint a már nem élő személyeket megillető
történelmi vagy kulturális megbecsülését, illetve általában a kegyeleti
érzést.” „Nemzetek jelképei a reklámban – elsősorban termékek, szolgáltatások
eredetének megjelölésére való utalásként – a jó ízlés határai között
használhatók fel. A Magyar Köztársaság nemzeti jelképeinek használatáról
törvény rendelkezik. Az egyes megyék, települések jelképei csak az illetékes
önkormányzat előzetes engedélyével használhatók fel a reklámban. Mindezen
jelképek használata során meg kell őrizni azok tekintélyét.”
Radnóti Miklós élete, sorsa,
életműve számomra kulturális érték. Kalmárok nem használhatják, versenyelőnynek
nem sajátíthatják ki versenyelőny megszerzéséért, mert ezek közösségi értékek.
Magyarország mindenkié Radnótival együtt, nem lehet magáncég reklámjához
kisajátítva, még akkor sem, ha a költő leszármazottai engedélyt adtak, mert ők
emberként lehetnek a gazdasági körülmények kiszolgáltatottjai, áldozatai.
A fennhéjázó Reklámszövetség válaszában megmutattatja
erkölcsi tartását, valódi arcát és céljait.
2010 február
®P.S.
Jelen írásomhoz felhasználtam,
Hoffmann Rózsa: „Az erkölcsi nevelés értékelméleti és pedagógiai dimenziói” c.
tanulmányát