Egy üzenet és tétova
válaszkeresés.
A Pentagon és a Kereskedelmi Világközpont, valamint a
washingtoni Igazságügy-minisztérium falai leomlottak. Ezek a falak és épületek
erőszakos cselekmények következtében, terrorista módszerekkel lettek lerombolva,
sok ezer ártatlan ember vérének kioltása mellett. E leomlott falak és a sok
ezer vértanú történelmi mérföldkövet jelentenek életünkben.
E
szomorú - a TV által élőben közvetített - események után sem olyan már a világ,
mint azt megelőzően volt. David C. Korten közgazdász professzor erről így ír:
"Talán
nem volt még olyan esemény a világtörténelemben, amely oly mértékben magára
vonta volna a világ figyelmét, annyira megváltoztatta volna kollektív
tudatunkat és olyan erővel demonstrálta volna, hogy az emberiségnek újra kell
fogalmaznia az önmaga által felállított fontossági sorrendet, mint a szeptember
11-én bekövetkezett borzalmas tragédia. Az emberiség nagy része órákon belül
megtudta, hogy egy gyűlölettel és erőszakkal teli világban senki számára sem
létezik biztonság vagy menekvés, még a világ legerősebb katonai és gazdasági
hatalmának gazdag kiváltságosai számára sem."
A kelet-európai rendszerváltoztatáshoz kötődő események
tulajdonképpen a világ fejlődésének és az emberiség előrehaladásának
folyamatából lemaradó és abból kiesett, ötven évig egyhelyben topogó, vagy
tévirányba menő országok visszakapaszkodása volt a szabad világba. Míg a szabad
világban a közjó megvalósításának igényeként, az ehhez szükséges szolidaritás
kifejlődésére, és az államrendszert működtető szubszidiaritás
megvalósulására törekedtek, addig a diktatúrákban az egypárti, diktatórikus,
személyi- és csoportérdekek valósultak meg.
A szolidaritást az erőszak pótolta, a szubszidiaritást pedig a
mindenható, mindenütt jelenlévő állam fojtotta meg.
A
diktatúra alól felszabadult nemzeteknek, a kommunizmus utópikus társadalmának
sikertelensége és összeomlása után a tőkés társadalom - már generációk által
elfelejtett - körülményeit kellett megteremteni. A kollektív állami tulajdon
után a privatizációt megszervezni, és a magántulajdon szentségét elismerni és
elismertetni, a tervgazdálkodás után a vállalkozói szellem elismerését és
felszabadítását kellett megvalósítani, a diktatórikus és központilag szervezett
és irányított államhatalmat, a parlamenti demokrácián alapuló önkormányzatisággal
felváltani.
Mi - többek között a magyar nemzet is - 44 évig diktatúrát
szenvedtünk el, majd az azt követő 12 évig átalakulással voltunk elfoglalva.
Eközben a második világháborúig egységesen létezett tőkés világrendszer, háború
után is megmaradt részében a tőkés világ és a tőkés fejlődés eredeti kérdésére
nemzeti szinten dolgoztak ki választ.
Ez a kérdés úgy fogalmazható meg: a fejlődés hajtóerejeként létező
egyéni szabadság érinthetetlensége, a korlátlan vállalkozói szellem és
magántőke terjeszkedése mellett, miképpen lehet védeni az elesettek, szegények
érdekeit.
A kommunista
fejlődésre kényszerített országok társadalmi rendszere egy utópisztikus,
marxista választ kívánt erre a kérdésre adni és vélhetően azért omlott össze,
mert éppen a fejlődés hajtóerejét, a szabad vállalkozást kívánta kikapcsolni.
Bár kétségtelen, hogy - az individuum háttérbe helyezése a kollektivizmussal
szemben, az egyenlősdi kialakításával - figyelemre méltó szociális eredményeket
mutathatott fel, amely eredmények az említett okok miatt gazdaságilag voltak
fenntarthatatlanok.
Amíg a
kommunista országok hetven, illetve negyvennégy éven keresztül ezzel az
utópiával voltak elfoglalva, a tőkés társadalmak eredeti problémája és kérdése
– azaz az elesettek és szegények védelme – most már világméretekben, globálisan
merült fel. Jellemzően a tőkés világban megteremtett technikai fejlődés, a ma már
létező tudásalapú és ezen belül informatikai társadalom tette lehetővé, hogy a
fejlődő államoknak és azok polgárainak tudomásuk van a világ szegényeiről, az
elmaradott országokról, az ottani éhínségekről, az egyes polgár tehetetlensége
mellett létrejövő diktatúrákról, törzsi-, vallási háborúkról. A világméretű
kérdésfeltevés most már globális válaszra vár.
Ahogy
az egyes fejlettnek mondott országok határain belül, talán érvényesülnek a
kereszténydemokrácia szociális alapelvei, addig világméretekben a szegénységből
adódó feszültségek változatlanul léteznek. Ettől már nemcsak a világ szegényei
szenvednek, hanem a fejlettnek mondott országok is, hiszen országhatáraikon
belül kell szembesülniük a hozzájuk menekült tömegekkel.
Lelkiismeretük rajta, hogy most már tudniuk kell, ők
fogyasztják el a világ erőforrásainak olyan hányadát, amelyre nem jogosultak,
és ennek következtében szennyezik és vonják el a Föld erőforrásait a világ azon
országai és polgárai elől, akik ezzel éppen szegénységük folytán nem
rendelkeznek, de joguk mindenképpen fennáll!
Tehát az eredeti kérdés már nemcsak arról szól, hogy miképp
lehet védeni az elesettek és szegények érdekeit, hanem - mint ahogy a
legelfogultabb liberális is tudja, -hogy az ő szabadságának korlátja más ember
szabadsága, úgy a világ fejlettnek mondott országaiban élő valamennyi polgárának is
tudomásul kell vennie, hogy az ő fejlődésének korlátja– a világon élő bármelyik
embertársának – fejlődési igénye. Tehát a világméretű igazságosság azt
kívánja, hogy azokat a javakat, amelyeket már élvezek, vagy meg kívánok
szerezni, azokat mennyiségben és minőségben mindenki számára is biztosítani
kell, tudván, hogy a világ erőforrásai ismertek, megmérhetőek, számba vehetők
és igazságosan osztandók el.
Ma már a világ - éppen a berlini-fal
leomlása folytán - egységesen gondolkodhat egy az emberi szabadságon, a
magántulajdon szentségén alapuló, egymással szolidáris és embertársának
szabadságát és fejlődési igényét tiszteletben tartó globális társadalom
kialakításán. Ezt elvileg már nem gátolja a kommunizmushoz hasonló, ideológiai
különbségeken, utópista berendezkedéssel létező világrendszer. Természetesen
diktatúrák, fundamentalista vallás-államocskák még léteznek, de a szembenálló
nagy, hidegháborús ellenfelek megszűntek.
A világ egypólusú lett! És míg a
hidegháborúban egymással szemben álló világrendszerek egymással voltak
elfoglalva, úgy tűnik, hogy a sikeresnek, nevezett a tőkés társadalmak,
elfeledkeztek a globális nagy kérdésre adandó válaszról, a világ szegényeivel
és az elmaradt országokkal való törődéssel, illetve az ezzel kapcsolatban
felmerült kérdések megválaszolásával.
Szomorú szívvel emlékezem az utóbbi terrorista támadás
áldozataira. Elfogadhatatlannak tartom, hogy sok ezer vértanú haljon meg
terrorista támadások eredményeként. Vallom, hogy a változásokat - mint ahogy a
kommunista diktatúra birodalmainak felszámolását - erőszakmentesen kell megoldani.
Tehát meg kell
változnunk! Generálisan változtatni kell fogyasztási szokásainkon, társadalmi
berendezkedésünkön.
Ugyanakkor elkerülhetetlennek vélem e terrorista támadás üzenetének elemzését,
még ha gonosz eszközökkel és általunk nem ismert szándékú akarattal lett is
végrehajtva. Egyetértek Norman Mailer az Egyesült Államok egyik legnagyobb élő
(78 éves) regényírójának véleményével, miszerint: „…nem értik meg, hogy saját nyereségorientált, pénzsóvár életformája
nem minden ország számára vonzó…”, továbbá Susanna Sontag, a neves amerikai
írónővel, „Hol marad a beismerés, hogy
nem a „civilizáció” vagy a „szabadság”,
a „szabad világ”, az „emberiesség” elleni „gyáva” támadásról van szó…”.
Ha
elfogadjuk e kétségtelenül tekintélyes véleményformáló emberek megállapításait,
akkor rögzíthetjük, hogy komolyan kell venni ezt az üzenetet, bármilyen
erőszakos formában is érkezett. És ha komolyan gondoljuk a választ, akkor
az erőszakra nem erőszakkal válaszolunk. Ha pedig nem erőszakkal
válaszolunk, úgy csak egyet válaszolhatunk, hogy beismerjük a mulasztásunkat a
világgal szemben, és megígérjük, hogy megváltozunk. Mint ahogy beismerés nélkül
is már érzékelhetjük a változásokat. A leggazdaságtalanabb energiafaló utazási
forma a repülőgép-ipar már válságba került rövid néhány héten belül, a világ
legerősebb hadserege nevetséges erőfitogtatóvá és ellenségét nem találó dollármilliókat
elnyelő felesleges gépezetté vált.
Az tesz engem optimistává, hogy az egyesülő Európa, talán a világ többi
fejlettnek mondott országaival együtt - ha ugyan tragikus események hatására is
- tanulva történelmünk tapasztalataiból, készen áll a változásokra. Remélem a
változásokat erőszakmentesen képzeljük
megvalósítani.
Pilisvörösvár,
2001. október 23.
Botzheim
István
polgármester
Pilisvörösvár